22 sierpnia w godzinach wieczornych do terminala kontenerowego BCT w Porcie Gdynia zawinął pierwszy bezpośrednio płynący z Dalekiego Wschodu statek przywróconego w maju tego roku przez włosko-szwajcarskiego armatora MSC serwisu SWAN, łączącego porty chińskie z portami europejskimi. W aktualnej rotacji serwisu pojawiła się Gdynia i terminal BCT.
Dzięki temu połączeniu armator MSC może w znacznym stopniu rozszerzyć swoją ofertę połączeń pomiędzy Polską a Dalekim Wschodem, zaś Port Gdynia uzyskuje po raz pierwszy bezpośrednie dalekowschodnie, oceaniczne połączenie z najważniejszymi chińskimi portami.
W lipcu b.r. do oryginalnej rotacji Qingdao - Ningbo - Yantian - Tanjung Pelepas - Antwerpia - Gdynia - Gdańsk - Kłajpeda - King Abdullah Port - Singapur – Qingdao dołączone zostały również porty w Bremerhaven i Busan umożliwiając bezpośrednie połączenie Gdyni z Koreą Południową.
Statek KURE o długości 318 metrów przywiózł do Gdyni w imporcie 1320 kontenerów, a w podróż powrotną zabiera prawie 2000 kontenerów. Kolejny statek serwisu SWAN bezpośrednio płynący z Dalekiego Wschodu MSC DOMNA X spodziewany jest w Gdyni 28 sierpnia.
- Chciałbym serdecznie pogratulować firmie MSC, największej linii żeglugowej, oraz całemu środowisku Portu Gdynia za ten historyczny moment, w którym inaugurujemy pierwsze w historii bezpośrednie połączenie kontenerowe z portami chińskimi oraz koreańskimi – powiedział Wojciech Szymulewicz, Prezes BCT – Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni. Ten niewątpliwy kamień milowy redefiniuje status terminala BCT, a wraz za tym całego portu w Gdyni. Zmieniamy jego rolę z dotychczasowego portu dowozowego (feederowego) na pełnoprawną oceaniczną bramę importowo/eksportową. Kolejne bezpośrednie zawinięcia do Gdyni, obok już istniejących połączeń do Ameryki Północnej oraz Indii, otwierają nowe perspektywy rozwoju przewozów kontenerowych dla klientów w Polsce oraz rozszerzenie oferty intermodalnej na nowe rynki, w tym Ukrainę oraz inne kraje Europy Środkowej.
- Cieszymy się, że kolejna linia znalazła się na siatce połączeń kontenerowych Portu Gdynia. Podpisana w grudniu 2022 roku umowa z International Container Terminal Services, Inc. na dzierżawę gruntów, na których znajduje się BCT, na 30 lat zagwarantowała możliwość stabilnego i bezpiecznego rozwoju portu na wiele lat. Gratulujemy terminalowi BCT sukcesu i życzymy kolejnych – powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.