BCT jest czołowym polskim specjalistycznym terminalem przystosowanym do obsługi ładunków skonteneryzowanych w różnych relacjach transportowych.
Przy obecnych rocznych możliwościach przeładunkowych wynoszących 1 mln TEU, Bałtycki Terminal Kontenerowy w Porcie w Gdyni jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i wiodącym terminalem kontenerowym w Polsce.
BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy oferuje:
- załadunek i wyładunek kontenerów, drobnicy i pojazdów
- przeładunek kontenerów, drobnicy i pojazdów
- składowanie kontenerów, drobnicy i pojazdów
- formowanie i rozformowywanie kontenerów
- obsługa ładunków typu "Project Cargo"
Do najważniejszych elementów warunkujących tak wysoką pozycję terminalu należą: posiadana infrastruktura, wykorzystywany sprzęt przeładunkowy oraz systemy informatyczne.
Infrastruktura:
- nabrzeże przeładunkowe Helskie I o długości 800 m, głębokości max 12,7 m z pięcioma stanowiskami do obsługi statków kontenerowych w systemie lo-lo (lift on-lift off), w tym jednym umożliwiającym obsługę w systemie ro-ro (roll on-roll off),
- 1 rampa uchylna sterowana hydraulicznie do obsługi statków z wykładanymi pomostami rufowymi ro-ro,
- terminal kolejowy z trzema torami o długości 670 m każdy, przystosowany do jednorazowej obsługi 90 wagonów z kontenerami,
- bocznica kolejowa z torami zdawczo-odbiorczymi (7 torów każdy o długości po ok. 1000 m), przystosowana do formowania pociągów kontenerowych,
- stanowiska do obsługi samochodów z kontenerami i z ładunkiem (bramy samochodowe - 5 wjazdowych i 4 wyjazdowe),
- magazyn o powierzchni krytej 20.000 m2 (jednorazowa pojemność składowa 15.000 ton drobnicy) z układem torowym o pojemności 30 wagonów,
- powierzchnia magazynowa w postaci pojedynczej komory zamykanej o powierzchni 538 m2 (pojemność składowa wynosi 2.400 ton)
- parking dla pojazdów trasowych (powierzchnia 2 ha - centrum obsługi kierowców),
- place składowe o powierzchni do 140 000m2
- place składowe o pojemności 20.000 TEU w pierwszej strefie przeładunkowej,
- 600 stanowisk dla kontenerów chłodniczych.
Sprzęt przeładunkowy:
- 6 suwnic nabrzeżowych: 2 x 17 rzędów; 4 x 19 rzędów,
- 2 suwnice kolejowe 41/65 t,
- 18 suwnic placowych 40/41 t,
- 2 samobieżne żurawie portowe Liebherr LHM-400 – 100 t ,
- 2 kontenerowe wozy podsiębierne 45 t ,
- 3 reachstackery Kalmar – 45 t ,
- 33 ciągniki siodłowe,
- 12 wózków widłowych o udźwigu do 7 ton,
- 5 wozów czołowo-widłowych o udźwigu 16-33 t ,
- 29 naczep kontenerowych terminalowych.
Parametry nabrzeża:
Nazwa Terminala | BAŁTYCKI TERMINAL KONTENEROWYWY |
Skrót / kod | PLGDY |
Maksymalne zanurzenie w kanale podjeściowym | 13 m |
Ograniczenie dot. wysokości statku | bez limitu |
Długość nabrzeża | 800 m |
Maksymalna dopuszczalna długość statku | 360 m |
Maksymalne zanurzenie przy nabrzeżu | 12,4 m |
Pływy | 0 m |
Długość operacyjna nabrzeża przy maksymalnym zanurzeniu | 400 m |
Liczba suwnic nabrzeżowych | 4 x Post Panamax | 2 x Panamax |
Wysięg suwnic (dlugość / ilość rzędów) | 52,5 m / 19 ilość rzędów | 46 m / 17 ilość rzędów |
Dopuszczalne obciążenie robocze pod chwytnikiem | 51 ton | 50 ton |
Dopuszczalne obciążenie robocze pod hakiem | 60 ton | 60 ton |
Liczba suwnic operujących w trybie twin | 4 | - |
Minimalna liczba bayów 20” pomiędzy dwoma suwnicami | 4 | 4 |
Ograniczenia dotyczące liczby warstw kontenerów na pokładzie | 7 | 6 |
Maksymalna wysokość chwytnika od wody | 38,5 m | 36,5 m |
Maksymalna dopuszalna wysokość kontenera OOG | 4 m | 4 m |
Prześwit pomiędzy nogami suwnicy nabrzeżowej | 17 m | 17 m |
Maskymalna szerokość kontenera z ładunkiem | 5 m |
Dostępna liczba przyłączy dla kontenerów chłodzonych | 600 |