Nowy układ torowy przed bramą BCT

W poniedziałek 24 maja zostało oddane do użytku w całości torowisko manewrowo-postojowe przed brama Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego, składające się z 7 torów. Długości użytkowe torów wahają się od 610m do 780m, co pozwala przyjmować pełne składy całopociągowe o maksymalnej długości dopuszczone do jazdy w Polsce, bez konieczności dzielenia.

Układ zewnętrzny torowiska BCT (tzw. rejon GPK) oraz układ wewnętrzny (za bramą kolejową, na terenie BCT) został wyposażony w system automatycznego sterowania ruchem (srk). W budynku lokomotywowni zaczęła funkcjonować nastawnia, która jest obsadzona przez nastawniczych zatrudnionych przez ZMPG, przestawiających zwrotnice i kontrolujących ruch na torowisku. Obsada nastawni pracuje systemie ciągłym 24/7 we wszystkie dni tygodnia włączając niedziele i święta. Instalacja automatycznych napędów na rozjazdach, zastąpiła proces ręcznego przestawiania zwrotnic, co znacznie przyspiesza i ułatwia wprowadzanie wagonów do obsługi na BCT.

Oddanie do użytku nowego zewnętrznego układu torowego jest elementem projektu ,,Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu – przebudowa i elektryfikacja’’, prowadzonej przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W jej wyniku klasa całego torowiska BCT została podniesiona do najwyższej klasy, co pozwala na zwiększenie limitu nacisku na oś z 20 do 22,5 tony. Dodatkowo do układu wcześniej istniejących 6 torów został dobudowany siódmy. Całość torowiska zyskuje przez to większą przepustowość, co powoli na lepszą i płynniejszą obsługę BCT przez przewoźników kolejowych.

Ostatnim elementem tego projektu jest uruchomienie trakcji elektrycznej, która pozwoli na wjazd trasowych lokomotyw elektrycznych na torowisko ładunkowe BCT (aż pod suwnicę kolejową). To wyeliminuje konieczność czasochłonnego i kosztownego procesu wymiany lokomotyw na stacji Gdynia Port dla przewoźników kolejowych i będzie krokiem milowym w poprawie efektywności całego łańcucha przewozów intermodalnych (skrócenie czasu całkowitego przejazdu pociągu nawet o 8 godzin). Uruchomienie trakcji jest uzależnione od postępu prac modernizacyjnych na stacji Gdynia Port, prowadzonych przez Polskie Linie Kolejowe. Obecnie jest planowane na koniec 2023.

Nowe połączenie feederowe z BCT

 Szanowni Klienci BCT,

Miło nam poinformować, że od lutego 2021 roku rozszerzamy naszą ofertę bezpośrednich połączeń feederowych pomiędzy BCT Gdynia a portami w Hamburgu i Bremerhaven. 

 

Operatorem połączenia jest Grupa Maersk.

Wypłynięcie z BCT pierwszego statku zaplanowane jest na dzień 2 lutego 2021 roku ale już teraz w systemie bookingowym Grupy Maersk/SEALAND możliwa jest rezerwacja przewozów kontenerów pomiędzy BCT Gdynia a portami w Hamburgu i Bremerhaven oraz dalej, główne do portów basenu Morza Śródziemnego (w tym Turcji, Izraela, Egiptu, Maroka, Tunezji czy Algierii)

Jest to kolejny krok we współpracy pomiędzy naszymi firmami, który ma na celu zaoferowanie jak najkorzystniejszych połączeń pomiędzy naszym terminalem a portami europejskimi i Afryki Północnej.

Zachęcamy do skorzystania z tej oferty.

Lokomotywa DRAGON w BCT

Przewoźnik kolejowy Freightliner PL po kilku latach nieobecności na polskim rynku przewozów intermodalnych otworzył nowe połączenie pomiędzy Brzeskim Terminalem Kontenerowym (60 km na wschód od Krakowa) a portami Trójmiasta.

Freightliner PL jest przewoźnikiem kolejowym i jednocześnie operatorem intermodalnym.
6 października mieliśmy okazję przyjąć w BCT - Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni pierwsze wagony, które przyprowadziła jedna z najnowocześniejszych lokomotyw jakie jeżdżą po torach w Polsce - spalinowo-elektryczna lokomotywa DRAGON produkcji polskiego Newagu . Dzięki możliwości przełączania się z trakcji elektrycznej na zasilanie spalinowe, lokomotywa nie musiała być podmieniana na lokomotywę manewrową na stacji Gdynia Port i wjechała bezpośrednio z trasy na nasz terminal. Pomijając czasochłonną i kosztowną operacje manewrową, Freightliner PL może zaoferować znacznie szybszy i efektywniejszy przewóz koleją. Wjazd DRAGONA to pierwszy taki przypadek na naszym terminalu, kiedy elektryczna lokomotywa trasowa wjechała na nasze tory ładunkowe.

Oprócz zastosowania najnowszych rozwiązań w taborze, Freightliner PL jest również liderem w zastosowani nowych technologii komunikacyjnych. Wszystkie lokomotywy należące do floty są wyposażone w laptopy umożliwiające tworzenie i drukowanie dokumentacji bezpośrednio na lokomotywie. Rejestrator z anteną GPS umożliwia zdalny dostęp do systemów oraz lokalizowanie lokomotywy, kamery rejestrujące przebieg jazdy, co pozwala na ciągły monitoring trasy pociągu. Zastosowanie rozwiązań cyfrowych pozwala na znaczące skrócenie czynności obsługowych, wyeliminowanie dokumentacji papierowej, a co za tym idzie znaczne skrócenie czasu postoju na terminalach portowych.

Takie podejście do kwestii komunikacji i cyfryzacji procesów jest niestety na razie wyjątkiem w świecie kolei, mamy jednak nadzieję, że jest to jaskółka zapowiadająca przyszłe zmiany w całej branży.

Liczymy również na kolejne wizyty przewoźnika w BCT